Nebezpečný signál semaforu
Cyklosemafor na křižovatce Sulická x V Podzámčí x Před Nádražím na rozdíl od jiných cyklosemaforů (nejbližší třeba přes Vídeňskou) nemá jeden program. Jsou tam vedle sebe přechody pro chodce a pro cyklisty. Obě části mají oddělená tlačítka, ale program je nerozlišuje. Běžně zelená pro chodce padá na jednu polovinu - směr od V Podzámčí - a teprve cca o sekundu později zelená pro druhou polovinu vozovky - pro směr ze Sulické a pro cyklisty. Na první pohled to vypadá jako jen "2 kroky SSZ" k zelené. Problém je ale v tom, že občas (odhaduji 10% případů) se semafor rozhodne a nechá zelenou pro auta ze směr Sulická dalších minimálně 5 sekund. V tomto režimu svítí na protilehlé straně zelená pro chodce a hned vedle červená pro cyklisty, uprostřed červená pro chodce. A auta mají stále zelenou a projíždějí. To je strašlivě nebezpečná a zavádějící situace. Běžnému člověku nedojde, že to není tím, že zmáčkl druhé tlačítko chodec/cyklista a že musí sledovat červenou uprostřed a ne zelenou naproti. Zvláště matoucí je to pro cyklisty, kteří to nemají dělené a považují to jen za nerozsvícení zelené cyklosemaforu, když hned vedle svítí zelená pro chodce...
Viděl jsem tam už mnoho krizových situací (naštěstí bez zranění), kdy hlavně cyklisté vyrazili přímo před jedoucí auto. A v hádce s řidičem nechápali, že auto opravdu mělo zelenou a oni opravdu ne. Stejný problém jsem viděl i pro chodce i když ne tak často (lidí tam ostatně chodí méně než cyklistů).
Jel jsem tam za tu dobu, co tam je cyklosemafor, alespoň 750 (!!) a tedy opravdu vím, na co si dát pozor. Ale i mne stačila odpoledne chvilka nepozornosti (vyrazil naproti cyklista na "poloviční zelenou") a nechal jsem se strhnout k jízdě.
Policie a Odbor Dopravy MHMP strávil čas nad sepsáním rozsáhlého elaborátu (na vyžádání dodám), proč je to takhle "správně" a že se má každý naučit semafor. Vůbec nepřipustili úvahu o tom, že poloviční zelená nemá žádný dopravní význam a nic neurychluje. Naopak to zcela absurdně zastaví auta V Podzámčí.